06-01-2015

Week 23 tot 25: 8 tot 28 december 2014

Vakantie!
Maandag 8/12
Gaan zwemmen in de dam van Silvermine is de max. Dat deed ik met Emmie, we zagen het als een afscheidspicknick. Het is echt jammer dat ze terugkeert naar Pretoria - haar thuis. Ik zal haar missen!

Dinsdag 9/12
De aankomst  van Nadine en William in Kaapstad bevatte enkele verrassingen. We deden eens gek en hadden een ontvangstbord, chocolaatjes en een ballon voor hen! Ze waren nog niet goed aangekomen of we gingen al op stap naar Rhodes Memorial. Daar maakten we een korte wandeling. Zo kregen ze hun eerste zicht over Kaapstad. 's Avonds amuseerden Nadine en ik ons met keramiek aan huis.

Woensdag 10/12
We reden samen in de auto naar Khayelitsha. Daar speelden we allerlei Zip Zap-spelletjes met de kinderen van Ubuntu. We eindigden met een heerlijke ‘pizza’- massage. We waren in de buurt van Ernie Els en gingen er wijnproeven. De lunch met hamburgers heeft enorm gesmaakt. Dankzij de toeristische bruine informatieborden ontdekten we een wandeling op de flank van de Helderberg. Tijdens de hele tocht hadden we 2 trouwe vrienden. ’s Avonds maakten we met de 3kg aardbeien die we gekocht hadden, de beste confituur die je ooit gegeten hebt.

Donderdag 11/12
Nadine en William zijn echte actievelingen, dat zal je in dit reisverslag wel merken. Vandaag stond er een wandeling over en langs de Muizenberg op het menu. Ze genoten van het zicht op de Atlantische Oceaan, de zalig kronkelende paadjes en maakten kennis met de steile hellingen. Een lekker slaatje met scampi’s in Kalkbay versterkte onze ziel om de terugweg aan te kunnen.
Nadine en ik gingen die avond pottenbakken. Ze is er helemaal weg van en maakte mooie dingen. Filip en William kwamen ons observeren, daar hadden ze blijkbaar veel plezier in!

Vrijdag 12/12
De ouders vlogen naar Port Elisabeth, ze gingen daar Addo Elephant Park bezoeken. Wij waren uitgenodigd bij Emmie in Fishhoek om een klein kerstfeest te vieren met pakjes en geroosterde kip. De pakjesronde was best grappig. Je koos een geschenk, opende het en dan was je nog niet zeker of je ermee naar huis ging. De volgende mocht namelijk kiezen of die dat van jou wou of zelf een geschenk ging openen. Zo deden we allerlei spelletjes om van pakjes te ruilen! Er ontstond een mini-oorlog voor de thermos tussen Kylie en Filip, de sterkste won! Ik kan jou alvast vertellen dat de thermos goed koel houdt.

Zaterdag 13/12
Vandaag stond er een roadtrip naar Riverdale op het programma, 300km rijden. We vonden een stopplaats op de N2 waar we zalig konden genieten van koffie, taart en het uitzicht. In Riverdale hadden we een B&B geboekt die me aan een soort museum deed denken.
Die avond heb ik een lief gesprek gehad met Pepe, de vriend van mijn mama. Sven en Ann hadden me laten weten dat het niet goed ging met hem. Sinds juni wordt hij behandeld tegen longkanker en nu proberen ze hem een pijnloos einde te geven. Het gesprek heeft me deugd gedaan, hij kon niet veel zeggen, maar hij heeft wel alles gehoord. Op deze momenten is zo ver weg zijn vreselijk!

Zondag 14/12
Aankomst en hereniging in Plettenberg Bay met Nadine en William. Na een lunch bij Mugg and Bean maakten we een wandeling op de Robberg. Dat is een schiereiland waar een grote kolonie zeehonden leeft. We zagen de woeste zee, mooie stranden, moesten veel klimmen en waren achteraf lekker moe.

Maandag 15/12
Tussen Plettenberg en Knysna deden we een avontuurlijke wandeling, de Harkerville Coast Trail. Het leukste moment vond ik de lunch. Op een stenig strand konden we naar de woeste zee kijken en terwijl smullen van het restje pasta van gisteren. Ik rolde mijn short op en ging de zee trotseren.
Die avond reden we naar de haven van Knysna en aten er een reusachtige, lekkere oceaanschotel.

Dinsdag 16/12

Wandeling Tsitsikamma: Filip en William deden de Waterfall hike, eerste dag van de Otter Trail, Evi en Nadine volgden de Blue Klipspringer hike. Nadine is geen fan van afgronden, akelige beklimmingen,… dus namen wij een ander pad doorheen het woud. Toen we de mannen terug zagen gingen we samen tot aan de grootste hangbruggen van Afrika.

Woensdag 17/12
Vandaag was het rustdag: rijden naar Oudtshoorn, profiteren van onze mooie B&B, chillen en zwemmen. Dat alles in de zon met een prachtig uitzicht op de Swartbergen.
Ik kreeg ’s avonds op restaurant het slechte nieuws dat Pepe overleden was. Zo droef, zo snel, zo erg voor mijn mama die in 3 maanden tijd haar moeder en partner verloor aan dezelfde ziekte.

Donderdag 18/12
We zagen ze gisteren en nu gingen we erin wandelen, de Swartbergen wachtten op ons! Eerst moesten we de door gevangenen aangelegde bergpas uit de 18e eeuw oprijden! Tijdens de wandeling zagen we veel Kaapse suikervogels op de protea's zitten. Daarna shopten we een broek, cadeautjes voor Eline en Nelle en dronken Nadine en ik een lekker sapje.

Vrijdag 19/12
Via de mooie baan R62 hebben we Oudtshoorn verlaten richting Swellendam. Onderweg passeer je Ronnies Sex Shop. Ooit was het Ronnies Shop, maar toen hij stopte met zijn winkel schreef hij er EX bij. Een grapjas maakte er SEX van! We hielden halt bij het Bontebok Nature Reserve. Daar maakten we een korte wandeling die niet de moeite was. De dieren spotten we vanuit de auto.

Zaterdag 20/12
In het Marlioth Nature Park stapten we tot op de Plaat. We moesten  door een kleine jungle, een zalige lunchplek. Dan naar beneden gestapt om de waterval te gaan spotten! Vandaag hadden we 14km gestapt!!!

Zondag 21/12 Vandaag reden we van Swellendam naar Stellenbosch. We maakten tijdens de middag een pauze in Franschhoek. Dat is een gezellig wijndorpje voor de rijke mensen van Zuid-Afrika. Onderweg zagen we bavianen spelen langs de kant van de weg. Stellenbosch is enorm bekend om zijn wijnen, maar wij aten er een ijsje.

Maandag 22/12
Vlakbij Stellenbosch ligt Jonkershoek. Dat kennen we omdat we er gaan MTB-en. Vandaag stapten we tot aan de 2 watervallen. We trokken onze kledij uit en zwommen in het zalige poeltje. Achter de waterval ontdekte ik een grote kikker en Filip zag er veel aan de kant van de poel. Ik leerde dat een kikker ook een puit is. William kent er zelfs een mooi gedichtje van. In de streek van de wijn zijn, betekent gaan wijnproeven. Dat deden we bij Lanzerac. Ik ging voor chocolade en Grapetiser. Geef mij maar Cote d’or!

Dinsdag 23/12
We verlieten Stellenbosch, passeerden Contermanskloof voor een koffie en gingen wijnproeven bij Durbanville Hills. De wijn en biltong pairing was een succes, de charcuterieschotel ook! Zip Zap trad voor de laatste keer op in V&A Waterfront. We haastten ons naar het amphitheater aldaar en genoten van de wervelende show. In Kaapsstad maakten we een stadswandeling langs het stadspark, de markt die je mag missen, de African Music Shop en Long Street.

Woensdag 24/12
Vandaag gingen we voor de beklimming van de Tafelberg. Net voor de top begonnen we in een wolk te stappen. Dat betekent dat het mistig was op de top en we niet konden genieten van het zicht op de stad en de 2 oceanen. Erg jammer. We gingen ons opwarmen in de cafetaria, om dan aan de afdaling te beginnen. Er is een kabelbaan die de meeste toeristen vervoerd, maar dat moet je niet aan Nadine en William zeggen. Zij gaan liever te voet, stoer!

Donderdag 25/12
Die wolken van gisteren waren niet hoopgevend. Het werd een regenwandeling in het Natuurreservaat van Cape Point. De wandeling ging richting onze overnachtingsplaats 'Erica'. We kwamen doorweekt aan bij onze hut. Gelukkig brak de zon door rond 17u. We werden opeens dolgelukkig! Er volgde ook nog een geslaagde bbq.

Vrijdag 26/12
Toen we wakker werden en onze stapschoenen controleerden, waren we blij dat het papier van het telefoonboek zijn werk had gedaan. Het werd een zonnige wandeling van de hut naar het Kaappunt en de Kaap de Goede Hoop. Daarna zetten we onze weg verder langs de woeste zee. We kregen een lift van een vriendelijke familie richting de uitgang. Vandaag hebben we elanden, bontebokken, dassies en een struisvogel gezien. We stopten nog snel in SImon's Town om aan Boulders Beach de pinguïns te zien.

Zaterdag 27/12 RIP de Clio? Er kwam een raar geluid en een serieus gebibber vanuit de motorkap. De buren wisten raad, 1 van de vier bougies moet vervangen worden. Dan konden we ‘s ochtends toch nog vertrekken naar de overvolle markt van de Old Biscuit Mill. En dan hop naar het centrum voor Long Street, Church Street, het kleurrijke Bo Kaap en Green Market. We zijn lekker gaan eten bij de Ethiopiër Addis in Cape en gaan genieten van Cubaanse jazzmuziek in de jazzclub.

Zondag 28/12 Het ontbijt met wentelteefjes à la bobonne heeft goed gesmaakt. Na de lunch en de koffie kwam het moment van afscheid aan. Op de luchthaven van Cape Town vertrokken Nadine en William weer naar huis. We hebben ervan genoten, we zijn verwend en we zullen ze missen.

Mopjes van de vakantie

Doe eens gek op het chique wijndomein van Ernie Els.

Deze school biedt een zeer speciale opleiding aan, toch voor diegene die geen Afrikaans begrijpen...

Filip en William wensen jullie op hun manier een vrolijk Kerstfeest.

Doe eens gek met een schildpad.

Tijdens de regendag op Kaappunt kregen we een lift. Nadine mocht naast de chauffeur zitten en wij kropen in de koffer van de bakkie. Opeens kreeg William een kramp in zijn been, haha!

Ik slaap met deze ooglapjes, raar, angstaanjagend of grappig?

1. Ieder keer opnieuw geniet ik van jullie verhalen.