04-09-2014

Week 9: 1 tot 7 september 2014

Ons weekendje weg was op maandag nog niet gedaan. We startten na het terrasontbijt onze walviszoektocht. In Hermanus kan je via een aangelegd pad de kustlijn volgen. Het is nu de juiste periode om walvissen te spotten, we zaten dus vol verwachtingen. Jammergenoeg zagen we maar één 'luie' walvis. In plaats van dolle kunstjes tentoon te spreiden, lag hij gewoon wat te dobberen en af en toe nam hij een duikje. We dachten er super veel te zien, maar we waren al blij dat deze op 100m van ons lag te genieten van de zon. Het is toch een groot beest, 15m lang! 


Rugcrawl?
Een subtiele duik.
Zie hier zijn kop.
Niet te geloven hoe dichtbij ik mocht komen. 
Mooie vermomming.
Deze sprinkhaan was zeker 7cm lang.
Tafelberg vanop de N2, bijna thuis...
Dinsdag was een dag vol onderhandelingen. We kochten een MTB voor mij, na een testritje en een kleine prijsverlaging. De tweede onderhandeling was onze nieuwe flat. Het is dat appartement met het grote terras geworden, waar de huidige bewoners in de rommel leven. De eigenares is sympathiek en zal flexibel zijn met het contract, qua einddatum is dat interessant! Op 2 maanden tijd hebben we al een heleboel geregeld: auto, 2 fietsen en een flat!


Wij en en het huurcontract!
Die avond gingen we naar een documentaire over de Sir Ernest Shackleton op de unif kijken. Deze avonturier leidde in 1914 een ontdekkingsreis richting Antarctica. Ze hebben uiteindelijk 20 maanden gereisd, waarvan 10 maanden gewacht om gered te worden. Ze aten enkel zeehond en pinguïn en dronken gesmolten ijs. Het meest indrukwekkende was dat hun kledij en boten erg primitief waren, t.o.v. hetgeen waarmee ze nu zo'n tochten doen!


De aula zat vol met grijsharigen.
De ontdekkingsreizigers vol goede moed in -40°C.
Woensdag was de eerste echte circusdag! Ik was erg opgewonden: ik kon niet goed inslapen, was voor de wekker wakker en was er 15 minuten te vroeg. Dat waren allemaal duidelijke signalen van een beetje stress. De lesgevers en ik pakten samen wat circusmateriaal in en daarna reed het busje ons naar Khayelitsha, de grootste sloppenwijk van Kaapstad. Daar is een klein ziekenhuis en daarnaast gaat elke woensdag de circusles door. Ik heb schattige kindjes kunnen helpen met bordjes draaien en diabolo. Een van die kinderen, een meisje, kwam na 10 minuten op mijn schouder tikken om te tonen dat ze het nu beter kon. Zalig!


Onder het gele afdak heeft Zip Zap zijn plekje.
Het circusmateriaal werd goed gebruikt.
Eén van de busjes.
De lieve vriendinnen van Filip, Kat en Saar, hadden ons bij het vertrek in Zaventem een stapeltje kaarten meegegeven. Elke kaart moeten we op een bepaald moment openen. Na de eerste circusles mocht ik eindelijk een kaart openen! Het was een leuk gevoel, ze waren opeens zo dichtbij.


Ik ben fan!
We kregen ook nog andere post! Het mooie geboortekaartje van Lili, een postkaart van de beste racquetballers van 'De Berken' en een handgeschreven brief van Lana en Freek met lief kaartje van Noah.


Dat maakt ne mens gelukkig!
Dinsdag verhuisden Jesse en Juniper van Forest Hill naar Oranjezicht. Woensdagavond waren we al uitgenodigd op hun housewarming met hapjes, wijn en voor mij fruitsap! Ze hebben vanop hun terras een prachtig zicht over de stad, aan de andere kant zien ze de Tafelberg en vanuit hun slaapkamer zien ze Devil's Peak. Niet slecht!

Donderdag was er veel leven in de keramiekles. Een studente had haar werk van de vorige avond nog niet klaar, dus kwam ze dat nu afwerken. Ze gebruikte een Chinees penseel en maakte prachtige tekeningen à la Delfts Blauw. Steve maakte alweer een naakte vrouw, recht tegenover mij zat de vissenmaker, daarnaast werd een grote ijsbeer wit geschilderd, het Chinese koppel was terug van weggeweest en dan waren er nog 5 anderen bezig met klei! 

Vrijdag mocht ik terug naar het circus. Het begon met de stafmeeting waarin ik mezelf heb voorgesteld. Daarna deden we met een groepje een opwarming, fysieke training en leerde ik jongleren met kegels. Eerst met 1 en later met 2. Ik was duidelijk aan 't sukkelen, dus kreeg ik een spontane uitleg en veel tips van Dazz. Dankzij hem haalde ik mijn record van 10 keer met 2 kegels te jongleren. Nadien deed ik ook nog mee met de beste groep. Het begon met een spelletje met de bal. De groep werd in ateliers verdeeld. Ik sloot aan bij koord- en doekklimmen. De kinderen waren véél beter dan mij, dus hield ik het bij een babbeltje met hen. 

Ik klom 2x tot de helft, zwaar!
De jeugd doet dat goed.
Kegels trainen = veel oprapen.
Ik was nu al onder de indruk.
Met stijve spieren van mijn tenen tot aan mijn schouders kroop ik zaterdag uit bed. Het was de grote dag: de laatste circusshow voor scholen. Ik mocht helpen bij het schminken van de artiesten en T-shirts verkopen. De show was geweldig, indrukwekkend, professioneel en het idee dat ik hier een jaar mag zijn is heel cool! Filip kwam ook kijken en was nog harder onder de indruk. Ik had hen vrijdag al zien oefenen.  

Een deel van de kostuums.
Het schminken draait op volle toeren. 
De zaal zat helemaal vol.
Jason, Lieven, Lotte en ? aan de kassa.
Hier jongleert Jason 5 botsballen, hij kon het ook met 7.
De dochter van de stichters van Zip Zap heeft het van geen vreemden...
Trapezekunsten.
Jaimee vertrekt dinsdag naar Brussel
om een circusopleiding aan ESAC te volgen.
Dazz, de middelste, leerde me jongleren.
Een kleurrijk slotmoment.
Zondag testten we onze MTB met Jesse en Rob. We deden dat op het MTB-parcours van Hoogekraal, zo'n 25km ten noorden van Kaapstad. Het was een kleine, maar pittige lus, bijna heel de tijd single track (smal pad) en een beklimming met haarspeldbochten. De afdaling was heel cool, maar het vraagt wat techniek, want in de bochten moet je opletten! De 2de keer was Jesse onze coach, hij gaf tips en liet ons de bulten 2x doen. Dat hielp. De bergop heb ik de 2de keer getimed: 26min! Moe maar voldaan gingen we naar huis. Lunchen en douchen deed deugd.
Het beste van de namiddag waren toch wel Flippies pannenkoeken!


Mijn nieuwe fiets is goedgekeurd.
Samen op de top met de Tafelberg op de achtergrond.
Filip's MTB en rugzak 4-ever!
Rob en Jesse totaal niet moe.
Bakkertje bakt ze bruin.
De veelvraat kan niet wachten.

Het grappige taaltje

3 van de 11 landstalen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten